logo.yadak.

تلفن : 09122304720

7 علت خرابی موتور یخچال

خرابی موتور یخچال یا اصطلاحا سوختن موتور یخچال ، بدترین مشکلی است که می تواند اتفاق بیفتند.
موتور یخچال همانند قلب در بدن انسان می باشد. این قطعه حیاتی در صورتی که دچار مشکل شود در عملکرد کل یخچال اختلال ایجاد می شود و دستگاه از کار می افتد. اما این قطعه همانند دیگر قطعات و بخش های یخچال ممکن است پس از مدتی استفاده و به مرور زمان دچار مشکلاتی شود و از کار بیفتد. ما اکنون در این مطلب قصد داریم به علت از کار افتادن و خرابی موتور یخچال بپردازیم.

 7 دلیل رایج خرابی موتور یخچال

1. داغ شدن بیش از حد موتور

موتور یخچال به طور طبیعی در هنگام فعالیت خود گرما تولید می کند. اما میزان آنقدر بالا نیست که به دستگاه آسیبی وادر کند. علاوه بر این موتور یخچال طوری طراحی و ساخته شده است که در مقابل گرما مقاوم باشد.
این گرمایی که ایجاد می شود گاهی اواقت بنا به دلایلی بیش از حد معمول می شود و منجر به رخ دادن مشکلات جدی برای یخچال می شود.
به عنوان مثال نداشتن تهویه مناسب و کم بودن جریان هوا در داخل یخچال از عواملی هستند که باعث افزایش دمای یخچال شده و به سیم پیچ و دیگر اجزای آن آسیب وارد می کند.
توصیه می شود یخچال خود را طوری قرار دهید که جریان هوا به مقدار کافی در آن وجود داشته باشد و همچنین میان آن و دیوار حداقل 15 سانتی متر فاصله ایجاد شود. در صورتی که این موارد رعایت نشوند دمای یخچال به مرور بالا رفته و باعث ایجاد مشکلاتی مانند خراب شدن موتور، خاموش شدن دستگاه و غیره می شود.

2. خرابی موتور یخچال به دلیل کثیف شدن کندانسور

یکی از دلایلی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور می شود، کثیف شدن آن می باشد. موتور یا کندانسور به لوله های پیچ در پیچی که گفته می شود که در پشت یخچال قرار دارند.
این لوله ها به مرور زمان به دلیل گرد و غباری که در محیط وجود دارد دچار کثیفی می شوند. کثیف شدن لوله ها باعث می شود نتوانند گرمای ایجاد شده در یخچال را به خوبی دفع کنند که در مورد قبلی گفتیم که خارج نشدن گرما و بالا رفتن دما چه تاثیری بر روی موتور و یخچال می گذارد.
کثیف شدن لوله ها علاوه بر اینکه در عملکرد یخچال اختلال ایجاد می کند؛ گاهی اوقات ممکن است موجب خرابی موتور یخچال نیز بشود.

علت خرابی موتور یخچال
علت خرابی موتور یخچال

3. خرابی فن موتور

فن موتور قسمت مهمی از سیستم خنک کننده یخچال را شامل می شود. فن موتور به طور مداوم حرکت می کند و موتور یخچال را تا حد امکان خنک نگه می دارد.
هنگامی که فن موتور دچار مشکل شود و در حرکت آن اختلال ایجاد شود؛ یخچال شروع به ایجاد صدا های غیر طبیعی می کند. این امر یکی از نشانه های خرابی فن نیز می باشد.
در هنگام خرابی فن موتور بهتر است هر چه سریع تر از یک تعمیرکار بخواهید که فن موتور یخچال شما را تعویض کند زیرا در صورتی که موتور یخچال بدون فن به فعالیت خود ادامه دهد فشار زیادی بر روی آن وارد شده و باعث کاهش طول عمر آن می شود.

4. خرابی موتور یخچال به دلیل عدم وجود روغن

همواره جهت کارکرد و عملکرد صحیح، موتور یخچال نیاز به روغن دارد.  هنگامی که روغن به مقدار کافی در موتور وجود نداشته باشد عملکرد موتور با اختلال و مشکل مواجه می شود و به مرور زمان باعث فرسودگی آن نیز می شود.
علاوه بر آن عدم روغن کاری باعث می شود گرما و حرارت بیشتری در حین فعالیت موتور ایجاد شود. از این رو بهتر است همیشه کمپرسور یخچال خود را روغن کاری کاری کرده و از کمبود روغن جلوگیری کنید تا از رخ دادن مشکل برای موتور جلوگیری شود.

5. وجود بار اضافه در یخچال

وجود بار اضافه در یخچال و سنگین شدن آن از دیگر دلایلی می باشد که باعث خرابی موتور یخچال و سوختن آن می شود.هنگامی که در یخچال بیش از انداره بار قرار داده می شود، گاز مبرد بسیار گرم شده و حجم آن با سرعت بسیار زیادی افزایش می یابد.
به طور عادی، این گاز باید توسط موتور دستگاه فشرده شود. هنگامی که حجم گاز مبرد افزایش می یابد، به موتور دستگاع فشار بیشتری وارد می شود و باید مدت زمان بیشتری را صرف فشرده کردن این گاز کند. این امر در نتیجه منجر به خرابی موتور می شود.

6. قدیمی شدن موتور

موتور یک یخچال در صورتی که مشکلاتی مانند نوسان برق ایجاد نشوند به طور متوسط بین 10 تا 20 سال عمر می کند.
اما مانند هر قطعه دیگری، این قطعه با گذشت زمان طول عمرش به پایان می رسد و دچار استهلاک و خرابی می شود و عملکرد خود را از دست می دهد.
اما می توان با نگهداری درست و مراقبت از دستگاه طول عمر آن را افزایش داد.

7. ولتاژ بالا

از عواملی که می تواند به موتور یخچال آسیب جدی وارد کند بالا رفتن و افزایش ولتاژ می باشد.
جریان الکتریکی بالا به راحتی می تواند سیم پیچ های دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خراب شدن موتور یخچال شود.
یخچال دارای ساختار و قطعات بسیار زیاد و پیچیده ای می باشدو موتور یخچال همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم از مهم ترین قطعاتی می باشد که در یخچال وجود دارد.
از این رو اکیدا توصیه می شود در هنگام خرابی به هیچ عنوان خودتان شروع به تعمیر آن نکنید و حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *