logo.yadak.

تلفن : 09122304720

آشنایی با انواع فن یخچال

انواع فن یخچال یا به طور کلی سیستم خنک کننده در یخچال از بخش های مهم آن به شمار می رود. به طور کلی فن در یخچال وظیفه جا به جا کردن و انتقال جریان هوا را بر عهده دارد. فن ها در یخچال دارای انواع مختلفی می باشند که مهم ترین آن ها شامل فن کمپرسور یا موتور یخچال، فن اواپراتور، فن کندانسور و فن داخلی یخچال می شود.

انواع فن یخچال

1. فن موتور

فن موتور یا کمپرسور از مهم ترین بخش های مربوط به موتور دستگاه به شمار می رود زیرا بدون این قطعه عملکرد موتور و دستگاه با پس از مدتی با مشکل مواجه می شود.
این فن در پشت و نزدیک به کف یخچال قرار داده شده است و همانطور که از نماش پیداست وظیفه دارد موتور دستگاه را خنک کند. به این صورت که جریان هوا را میان سیم پیچ های موتور برقرار می کند و باعث کاهش دمای موتور می شود.

2. فن اواپراتور

فن اواپراتور در فریزر یخچال قرار داده شده است. این فن هوا را به سمت کویل های اواپراتور هدایت می کند و باعث می شود انتقال هوای گرم به گاز یخچال به خوبی انجام شود.
از علائمی که نشان دهنده خراب شدن فن اواپراتور می باشد، ایجاد صدا های غیر طبیعی از فریزر است که در این صورت ممکن است نیاز باشد این فن را تعویض کنید.

3. فن داخلی

این فن که در داخل بدنه یخچال قرار داده شده است باعث گردش هوای خنک در داخل یخچال می شود و موجب می شود که دمای تمام قسمت های یخچال به یک اندازه باشد.

4. فن کندانسور

این فن معمولا در یخچال های جدید تر و بدون برفک وجود دارد که وظیفه آن خنک کردن کویل های کندانسور می باشد.
محل قرار گیری این همانند فن موتور در پشت یخچال می باشد و با استفاده از یک پنل قابل دسترسی می باشد.

انواع فن یخچال
انواع فن یخچال

نشانه های خرابی انواع فن یخچال

1. خراب شدن فن کندانسور

گفتیم که فن کندانسور وظیفه خنک کردن کویل های کندانسور و فضای اطراف آن را بر عهده دارد. هنگامی که این فن شروع به کار می کند، فن کمپرسور یا موتور و فن اواپراتور نیز به همراه آن فعال می شوند.
اما هنگامی که این فن دچار مشکل می شود علائمی در آن ایجاد می شود که نشان دهنده این موضوع می باشند.
یکی از این علائم ایجاد صدا های زیاد در هنگام فعالیت یخچال می باشد. این صدا معمولا هنگامی ایجاد می شود که فن کندانسور به طور کامل خراب شده باشد.
عامل بعدی خنک نشدن فضای یخچال می باشد. در صورتی که متوجه شدید فضای یخچال شما به خوبی خنک نمی شود؛ می توان گفت که در عملکرد فن کندانسور یخچال شما اختلال ایجاد شده است.
یکی دیگر از نشانه های خرابی فن کندانسور؛ ایجاد خطا در کنترل دمای یخچال می باشد. این مشکل باعث می شود یخچال در فواصل زمانی کوتاهی خاموش و روشن شود.

2. خراب شدن فن اواپراتور

وظیفه اصلی این فن خنک کردن اواپراتور می باشد. در صورتی که این فن با خرابی مواجه شود، در عملکرد فریزر اختلال ایجاد می شود.
همانند مورد قبلی هنگامی که فن اواپراتور دچار خرابی شود ، از فریزر صدا های غیر طبیعی و بلندی ایجاد می شود و شما را از این موضوع مطلع می کند.
علاوه بر این در صورتی که دمای فریزر پایین تر از حد معمول باشد و یخ ساز مدت زمان بیشتری را صرف تولید کردن یخ کند؛ احتمالا فن اواپراتور دستگاه شما دچار مشکل و خرابی شده است.
جهت برسی فن اواپراتور ابتدا یخچال را از برق کشیده و آن را به طور کامل خاموش کنید. پس از خاموش کردن یخچال محفظه فن را باز کنید و برسی کنید که آیا سیستم دیفراست و تیغه های فن دچار یخ زدگی شده اند یا خیر.
در صورتی که این بخش ها دچار یخ زدگی شده اند بهتر است از یک تعمیر کمک بگیرید و فن اواپراتور دستگاه خود را تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض کنید.

3. خراب شدن فن کمپرسور

فن کمپرسور وظیفه دارد هوای اطراف کمپرسور را تهویه کرده و آن را خنک کند. این فن توسط کویل ها هوا را وارد کمپرسور کرده و دمای آن را کاهش می دهد.
از این رو برای این که مسیر انتقال جریان هوا آزاد باشد و فن بتواند به خوبی عمل کند، کویل های یخچال باید همیشه تمیز باشند. در صورتی که کویل ها کثیف شوند، در عملکرد فن اختلال ایجاد می شود و کمپرسور با افزایش دما رو به رو می شود.

4. خراب شدن فن داخلی

فن داخلی وظیفه خنک کردن و همچنین یکسان کردن دکای تمامی قسمت های یخچال را بر عهده دارد. فن داخلی ممکن است به دلیل عوامل همچون وجود گرد و غبار در اطراف پره، نوسانات برق، آسیب فیزیکی در هنگام جا به جایی و غیره دچار مشکل شود.
یکی از علائمی که حاکی از خراب شدن این فن می باشد یکسان نبودن دمای بخش های مختلف یخچال می باشد. در صورتی خرابی توصیه می شود هر چه سریع تر نسبت به برطرف کردن مشکل آن اقدام کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم وجود انواع فن یخچال بسیار مهم می باشد زیرا تمامی قطعات یخچال در هنگامی کارکرد و فعالیت خود گرما تولید می کنند و محیط اطراف خود را گرم می کنند.
از این رو نیاز است که فن هایی در اطراف این قطعات وجود داشته باشند تا آن ها را خنک کنند و خراب شدن آن ها در اثر گرما و حرارت بالا جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *