logo.yadak.

تلفن : 09122304720

ترموستات در یخچال چه کاری انجام می دهد؟

ترموستات در یخچال برای حفظ دمای تنظیم شده در محفظه یخچال طراحی شده است. این عنصر کنترل و اتوماسیون بر روی اکثر مدل های یخچال های قدیمی و مدرن نصب می شود.
این یک نوع کلید الکترومکانیکی است که با رسیدن به دمای تنظیم شده در محفظه کار می کند.
– اگر خرابی رخ دهد، کمپرسور متوقف می شود و سرما به داخل محفظه ها جریان نمی یابد.
– تنظیم ترموستات را می توان با چرخاندن دستگیره آن به یک طرف یا طرف دیگر تغییر داد.

نحوه عملکرد ترموستات در یخچال

همه ما مفهوم ترموستات را با چرخ تنظیم دمای یخچال مرتبط می‌دانیم. با این حال، این بخش تنها بخشی از سیستم کنترل است. این دستگاه در مدار الکتریکی که باعث کارکرد این دستگاه می شود، در تماس با یک لوله مویین پر از گاز یا مایع مبرد نصب می شود که به نوبه خود به فریزر متصل می شود. این به ترموستات اجازه می دهد تا تغییرات دمایی ثبت شده در آن را کنترل کند.
وقتی درجه دما در داخل خیلی بالا برود، موتور یخچال روشن می شود و گاز مبرد شروع به گردش می کند تا زمانی که در انتهای مدار تبخیر شود . یعنی هنگامی که تغییر دما وجود دارد، ترموستات آن را درک می کند و جریان برق را به کمپرسور منتقل می کند که باعث می شود فعالیت گاز مبرد دوباره شروع شود. پس از رسیدن به دمای مناسب، جریان برق به کمپرسور قطع می شود و فرآیند متوقف می شود.

ترموستات در یخچال چه کاری انجام می دهد؟
ترموستات در یخچال چه کاری انجام می دهد؟

اهمیت ترموستات در یخچال

بدون ترموستات، کمپرسور یخچال هرگز کار نمی کند و علاوه بر هزینه انرژی که به همراه دارد، اطمینان از پایداری دمای داخل آن بسیار دشوارتر خواهد بود.
اگر متوجه شدید که یخچال شما مواد غذایی را به اندازه کافی خنک نمی کند یا برعکس، مواد غذایی داخل یخچال، یخ می زند، توصیه می کنیم در اسرع وقت دمای ترموستات را تنظیم کنید . از طرفی باید در نظر داشته باشید که اگر یخچال ، بیش از حد پر باشد، هوا نمی تواند به طور مناسب داخل دستگاه حرکت کند که این مسئله می تواند باعث یخ زدن برخی مواد غذایی (آنهایی که در نزدیکی خروجی هوای سرد هستند) شده و بقیه به اندازه کافی سرد نمی شوند. سعی کنید هنگام قرار دادن موادغذایی داخل یخچال بین آنها فاصله بگذارید یا یخچال خود را کمتر پر کنید تا بهتر عمل کند.

نحوه تنظیم ترموستات یخچال تا دمای مورد نظر

– اگر دکمه ترموستات را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، دمای محفظه افزایش می یابد.
– اگر در جهت عقربه های ساعت باشد، دما کاهش می یابد.
ترموستات در زمان مناسب کمپرسور را خاموش می کند و اجازه نمی دهد دما به کمتر از حد تنظیم شده برسد.

تنظیم ترموستات در یخچال
تنظیم ترموستات در یخچال

چگونه بفهمیم ترموستات یخچال خراب است یا نه؟

اگر به نظر می رسد دما در حال تغییر است یا با دمایی که خودتان تنظیم کرده اید متفاوت است، باید بررسی کنید که آیا ترموستات یخچال آسیب دیده است یا خیر.
– به دنبال ترموستات در یخچال بگردید، آن را شناسایی کنید و آن را با دمای توصیه شده توسط سازنده تنظیم کنید (این دما را می توانید در دفترچه راهنمای مدلی که خریداری کرده اید پیدا کنید)
– وقتی یخچال خالی شد، دوشاخه برق را از پریز برق بیرون بکشید. از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن روکش یا روکش ترموستات استفاده کنید.
– گیج ترموستات را در سردترین حالت قرار دهید و دو سیم وارد شده را جدا کنید.
– تستر چند منظوره (دستگاهی که برای اندازه گیری ولتاژ استفاده می شود) را قرار داده و دو ورودی یا کانکتور ترموستات را مشاهده کنید: اگر آنها 0 را نشان می دهند، پس درست کار می کند.
– در غیر این صورت اگر شرایط فوق را برآورده نمی کند، به این معنی است که ترموستات شما آسیب دیده است و باید آن را با یک ترموستات جدید تعویض کنید.
تنظیم کننده دمای یخچال یا ترموستات همان طور که قبلا اشاره کردیم وسیله ای است که برای کنترل سرمای دستگاه استفاده می شود . اگر این قطعه به درستی کار نکند، دستگاه نمی تواند محدوده سرمای مناسبی را حفظ کند. ترموستات ، معمولاً دارای یک سیستم باز و بسته برقی است که فقط در صورت لزوم به یخچال اجازه می دهد تا روشن شود. هنگامی که شما نیاز به افزایش یا کاهش دمای مدار دارید، آن را فعال می کند. هنگامی که دستگاه به دمای کافی پایین برسد، قطع می شود.
این سیستم باز و بسته شدن به لطف عملکرد یخچال اتوماتیک امکان پذیر است. اگر کار نکرد، باید آن را عوض کنید یا از یک تکنسین ماهر و متخصص کمک بگیرید .

علائم خرابی ترموستات شامل چیست؟

– کمپرسور روشن نمی شود، یخچال گرم است، چراغ داخل دستگاه روشن است. اگر کمپرسور سالم باشد، ممکن است مشکل از ترموستات باشد.
– کمپرسور شروع به کار می کند، سپس پس از مدت کوتاهی متوقف می شود. سرمای داخل کافی نیست. چرخه تکرار می شود. اگر مشکلات احتمالی کمپرسور را حذف کنیم، می توان چنین خرابی را با خرابی ترموستات یخچال مرتبط دانست.
– کمپرسور روشن می شود، به اندازه کافی سرد می شود، سپس خاموش می شود و دوباره روشن نمی شود. همه چیز در حال ذوب شدن است. ممکن است بعد از مدت ها روشن شود. فواصل بین روشن و خاموش شدن متفاوت است.
– کمپرسور به طور مداوم بدون خاموش شدن ، روشن می شود و کار می کند . اواپراتور کاملاً با یک لایه یکنواخت برفک پوشیده شده است و دمای محفظه یخچال پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *