logo.yadak.

تلفن : 09122304720

انواع رله اورلود یخچال + علائم خرابی

رله اورلود در یخچال قطعه ای است که در موتور قرار دارد که علاوه بر محافظت از آن، جریان اضافی در موتور را کنترل می کند. رله اورلود در واقع یک فیوز حرارتی می باشد که همانطور که گفتیم از بار های اضافی جلوگیری کرده و موجب استارت و راه اندازی کمپرسور می شود. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را در مورد انواع رله اورلود یخچال شرح دهیم. 
رله اورلود در یخچال دارای قسمت های مانند پایه های فلزی، پلاتین های اتصال، سیم فنری، تیغه حساس و غیره می باشد.اورلود به طور کلی دارای دو نوع حرارتی و مغناطیسی که از هر کدام با توجه به شرایط، نوع دستگاه و ویژگی هایی که دارند استفاده می شود. اورلود یخچال و اورلود کولر گازی از جمله اورلود هایی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع رله اورلود یخچال

1. اورلود حرارتی

در اورلود حرارتی از دو فلز استفاده شده است که این دو فلز با مقداری فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند و غیر هم جنس می باشند. هنگامی که دما از یک مقدار مشخصی بالاتر رود این دو فلز به یک دیگر نزدیک شده و منجر به قطع شدن جریان الکتریکی می شود. دلیل قطع شدن جریان برق، بالا رفتن دما می باشد و تا زمانی که دما مقدار استاندارد نرسد، جریان برق وصل نمی شود.
از این نوع اورلود اغلب جهت نگهداری و محافظت از وسایل در برابر اتصالات کوتاه استفاده می شود. در نتیجه بهتر است همیشه دمای یخچال خود را بررسی کنید و آن بر روی مقدار مناسبی قرار دهید تا در عملکرد یخچال شما اختلال ایجاد نشود.

2. اورلود مغناطیسی

در این نوع از اورلود به دلیل عبور جریان الکتریکی به مقدار زیاد که ممکن است این جریان بیشتر از حد معمول تنظیم شده باشد، انرژی میدان مغناطیسی آن به مقداری می رسد که می تواند مدار را قطع کند. از اورلود های مغناطیسی معمولا در کلید های خودکار جهت محافظت از آن ها در مقابل خطای اتصال کوتاه استفاده می شود.
در این کلید ها به این دلیل از اورلود مغناطیسی استفاده می شود زیرا اتصال کوتاه عملی است که سریعا باید قطع شود و از آنجایی که رله اورلود حرارتی به زمان بیشتری جهت گرم شدن و قطع کردن اتصال کوتاه نیاز دارد، از اورلود مغناطیسی استفاده می شود. در ساختار رله اورلود مغناطیسی یک هسته مغناطیسی وجود دارد که در اطراف این هسته یک سیم چند دور پیچیده شده است. در اغلب اوقات از این رله به همراه رله حرارتی استفاده می شود و تنها در موارد خاص از آن به تنهایی استفاده می کنند.

انواع رله اورلود یخچال
انواع رله اورلود یخچال

 

برخی از دلایل خراب شدن اورلود یخچال

1. خرابی ترموستات

خراب شدن ترموستات یکی از مهم ترین عواملی است که منجر به خرابی رله اورلود در یخچال می شود. ترموستات از جمله قطعات مهم و اصلی یخچال می باشد که در عملکرد و کارکرد صحیح یخچال نقش بسزایی دارد. یکی از وظایف این قطعه ارسال فرمان قطع فعالیت له کمپرور می باشد.
از این رو هنگامی که ترموستات با مشکلی مواجه شود و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، فرمان توقف فعالیت به کمپرسور ارسال نمی شود و منجر به داغ شدن کمپروسر و در نتیجه خراب شدن آن می شود. بنابراین بهتر است در هنگام خرابی ترموسات در سریع ترین زمان از یک تعمیرکار بخواهید تا آن را تعمیر کرده و مشکل آن را برطرف کند.

2. کاهش یا افزایش ولتاژ

افزایش و یا کاهش ولتاژ از دیگر دلایلی است که باعث خرابی رله اورلود یخچال می شود. گاهی اوقات به دلیل نوسانات برق ولتاژی که وارد دستگاه شده، به طور مداوم با افزایش و کاهش رو به رو می شود. این امر می تواند مشکلات جدی و گاهی جبران ناپذیری را به دستگاه شما وارد کند.
از این رو توصیه می شود همیشه جهت استفاده از یخچال و سایر لوازم خانگی خود از محافظ برق استفاده کنید تا از مشکلات مربوط به ولتاژ و جریان الکتریکی جلوگیری شود.

3. بالا بودن دمای محیط

نگهداری یخچال در محیطی که دمای آن بالا باشد نیز دلیل دیگری است که موجب خرابی رله اورلود می شود. بهتر است یخچال خود را در محیطی قرار دهید که هوا به خوبی در آن جریان دارد و دمای آن بسیار بالا نرود. زیرا یخچال به طور طبیعی با فعالیت خود گرما ایجاد می کند و در صورتی که دمای محیط بالا باشد، این احتمال وجود دارد که دمای یخچال بیش از حد معمول بالا رود و مشکلاتی نظیر خرابی رله اورلود در آن ایجاد شود. در نتیجه توصیه می شود به دمای محیطی که قصد قرار دادن یخچال را در آن دارید دقت کنید.
هنگامی که یخچال دچار اورلود می شود دمای کمپرسور بسیار بالا می رود؛ در این موقعیت ابتدا مدت زمانی راصبر کنید تا دمای کمپرسور کاهش پیدا کرده و خنک شود. در صورتی که در اولود مشکلی جدی ایجاد نشده باشد باید به طور خودکار به حالت اولیه بازگردد و کمپرسور نیز مثل قبل به فعالیت خود ادامه دهد.
اما در صورتی که در اورلود مشکلی ایجاد شده باشد و به حالت اولیه خود باز نگردد باید حتما از یک تعمیرکار جهت برسی و عیب یابی آن کمک بگیرید.

چنانچه تعمیرکار یخچال هستید و قصد خرید انواع رله اورلود یخچال را دارید ، می توانید با فروشگاه پرتو یدک تماس بگیرید . انواع قطعات یدگی یخچال ، انواع کمپرسور یخچال ، انواع رله اورلود یخچال و… را می توانید بصورت اینترنتی سفارش داده و در محل دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *