logo.yadak.

تلفن : 09122304720

مهمترین علائم خرابی کمپرسور یخچال چیست؟

اطلاع از علائم خرابی کمپرسور ، می تواند عیب یابی و رفع مشکل را در زمان کمتری ممکن سازد. زیر یخچال از لوازم مهم منزل است و خرابی آن ، می تواند سلامت خانواده را با مخاطره روبرو کند. 
یخچال ها به طور کلی از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده اند. برخی از این بخش ها شامل ترموستات، کندانسورف فیلتر، اواپراتور و غیره می باشد.
کمپرسور ها دارای انواع مختلفی می باشند و هر کدام ویژگی ها و عملکرد های منحصر به خودشان را دارند اما شکل و جنس آن ها معمولا یکسان می باشد.

ساختار کمپرسور یخچال

کمپرسور به طور کلی یک بخش مکانیکی از یخچال می باشد که شامل بخش هایی مانند پیستون، میلنگ و سوپاپ ها می شود.
میلنگ با استفاده از یک موتور آسنکرون درون یک محفظه در کمپرسور قرار دارد. هنگامی که میلنگ شروع به چرخیدن می کند باعث می شود پیستون همانند یک تلمپه در کمپرسور عمل کند.
در نهایت باز و بسته شدن سوپاپ ها باعث می شود گازی که در سیلندر و لوله ها وجود دارد شروع به گردش کند.
در نتیجه گردش گاز در لوله ها و سیلندر باعث می شود عمل سرد سازی صورت گیرد.

برخی از علائم خرابی کمپرسور

1. یخچال روشن نمی شود

روشن نشدن یخچال دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. خراب شدن کمپرسور یکی از این دلایل می باشد.
در هنگام روشن نشدن یخچال بهتر است ابتدا اتصالات یخچال مانند کابل برق، وجود جریان برق، سالم بودن پریز و محافظ را برسی و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
بعد از آن ها به سراغ اورلود و ترموستات دستگاه و از سالم بودن آن ها نیز مطمئن شوید. در صورتی که مشکل از هیچکدام از این بخش ها نباشد، می توان گفت که موتور یخچال دچار خرابی و مشکل شده است.

2.  صدای زیاد و غیر عادی

از علائم خرابی کمپرسور که نشان دهنده وجود مشکل است، ایجاد سر و صدای زیاد می باشد. اصلی ترین دلیل که باعث ایجاد صدای زیاد از یخچال می شود خراب شدن کمپرسور می باشد.
اما این صدا به دلایل دیگری نیز احتمال دارد ایجاد شود. یه عنوان مثال تراز نبودن یخچال یا شل شدن اتصالات موتور مکی توانند دلایلی بر ایجاد صدای بلند از یخچال باشند.
در صورتی که با چنین مشکلی مواحه شدید و از بخواهید که تمام بخش های کمپرسور یخچال شما را به صورت کامل برسی کند تا علت اصلی مشکل مشخص شود.

3. داغ شدن یخچال

از جمله مشکلات رایج و علائم خرابی کمپرسور، بیش از حد داغ شدن کمپرسور و یخچال می باشد.
یکی از دلایل ایجاد چنین مشکلی کثیف شدن کویل های کندانسور می باشد. کویل های کندانسور به طور طبیعی با گذشت زمان و پس از مدتی استفاده کثیف می شوند. از این رو بهتر است آن ها را حداقل سالی یکبار به صورت کامل تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.
برخی از عواملی که منجر به داغ شدن یخچال می شوند شامل کثیف بودن کندانسور، خراب شدن فن کندانسور، خراب شدن رله استارت و غیره می شود.
علاوه بر این توصیه می شود میان یخچال و دیوار و یا دیگر وسایل مقداری فاصله وجود داشته باشد. حد استاندارد این فاصله حداقل 15 سانتی متر می باشد.
وجود فاصله باعث می شود هوا به خوبی در یخچال جریان پیدا کند و از داغ شدن یخچال و کمپرسور جلوگیری شود.

علائم خرابی کمپرسور یخچال
علائم خرابی کمپرسور یخچال

برخی از خرابی های رایج کمپرسور یخچال

1. خراب شدن بخش الکتریکی دستگاه

از خرابی های رایج کمپرسور یخچال خرابی الکتریکی می باشد. در صورتی که کمپرسور دچار خرابی الکتریکی می شود به طور کامل از کار می افتد.
در این هنگام از یخچال صدا های غیر معمولی ایجاد می شود. این صدا ها از رله یخچال ایجاد می شود که تلاش می کند کمپرسور معیوب را راه اندازی کند.
توصیه می شود در هنگام برخورد با چنین مشکلی حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا علت اصلی خراب شدن کمپرسور تشخیص داده شود.

2. خرابی آب بندی داخلی

آب بندی داخلی کمپرسور به طور طبیعی پس از گذشت چند سال عملکردش ضعیف می شود و یا دچار خرابی می شود. خراب شدن آب بندی باعث می شود نتواند به درتسی عمل پمپاژ را انجام دهد.
ضعیف شدن سرد سازی از دیگر مشکلاتی است که در هنگام خراب شدن آب بندی داخلی ایجاد می شود.
ضعیف شدن سرد سازی باعث می شود فشار بیشتری به دستگاه وارد شود و کمپرسور زمان بیشتری را صرف سرد کردن دستگاه کند.این امر در نهایت منجر به داغ شدن دستگاه و یا حتی سوختن کمپرسور می شود.

3. گیرپاژ کردن کمپرسور

در صورتی که کمپرسور دچار گیرپاژ شود دوباره همانند خراب شدن بخش الکتریکی، از دستگاه صدا های غیر معمول شنیده می شود.
چنین مشکلی معمولا به دلیل نصب نادرست دستگاه ایجاد می شود و امکان راخ دادن بالا نمی باشد زیرا اغلب اوقات دستگاه ها به درستی نصب و راه اندازی می شوند مگر اینکه اشتباهی توسط شخصی که در حال نصب یخچال است رخ دهد.
کمپرسور یا همان موتور دستگاه از مهم ترین و اصلی ترین قطعات یخچال به شمار می رود، به طوری که در صورت عدم وجود این قطعه دستگاه قادر به انجام هیچگونه فعالیتی نخواهد بود.

در صورت مشاهده علائم خرابی کمپرسور و تشخیص تعمیرکار مجاز یخچال ،برای خرید کمپرسور یخچال ، با پرتو یدک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *